– Mye mer enn bestilling av varer

Morten Larsen hos Tømrermester Arnstein Sørgård var først noe skeptisk til at BM Portalen ville fungere så mye bedre enn bestilling via e-post og telefon. Nå vet han at portalen inneholder langt flere funksjoner en varebestilling.

Med byggeprosjekter i hele Trondheimsregionen er det mye logistikk å holde styr på hos Tømrermester Arnstein Sørgård. Vi spurte Morten Larsen, fagarbeider og bas i selskapet, om hans erfaringer med BM Portalen.

– Etter å ha brukt portalen i halvannet år ser jeg at løsningen tilbyr mye mer enn varebestilling. Fremfor holder den orden og oversikt og i dag skjer nesten alle materialbestillinger gjennom BM Portalen.

Hvilke funksjoner bruker du mest?

– Foruten bestillingsfunksjonen brukes søkefunksjonen flittig. I tillegg er historikken over kjøpte varer og dokumentasjon viktig.

Hva er du mest fornøyd med?

– Noe jeg setter pris på er at ordren blir så raskt behandlet, inkludert at ordrebekreftelsen med priser kommer så kjapt. Dette er viktig for regnskap. Videre er det nyttig å sjekke priser, også med rabatter. En annen funksjon jeg vil fremheve er søkemuligheten på NOBB nr. og ikke minst at det står hvilket varehus som har varen. I Trondheimsområdet har Byggmakker flere varehus og da er det viktig å unngå bomturer.

Har du noen eksempler på hvordan portalen hjelper deg i hverdagen?

– Hvis jeg skal bestille varer om noen dager kan jeg legge varene i handlekurven på forhånd, uten å bestille. Varene forsvinner ikke fra handlekurven selv om jeg logger av. Det gjør at jeg kan supplere handlekurven med flere varer før endelig bestilling. Jeg liker også kommentarfeltet hvor du kan spesifisere bestillingen; for eksempel at varen må leveres med lang kran.

Har BM Portalen effektivisert noen prosesser for deg?

– Alt rundt dokumentasjon er mye enklere ved at alle varer ligger inne i prosjektet med spesifikasjonene. Det er også enkelt å hente ut eksempelvis FDV. Alle disse prosessene var tidkrevende før. Vi har ikke regner på det men vi sparer utvilsomt mye tid.

Hvor viktig har portalen blitt for dere?

– For måten vi jobber på er BM Portalen fundamental. Jeg håper derfor på flere funksjoner etter hvert, men vi proffer er også avhengige av tilgjengelige og dyktige proffselgere som hjelper til med logistikk og varer. Portalen er – og må forbli – et supplement til proffselgerne på varehusene.